NEXT GENERATION INVESTMENT BANKING

Members network
Limited Mobile Version
TOBII

Tobii

News article

Print

TOBII: VISAR DEMO MED EYETRACKING VR-SPELET SOLUS PÅ USA-MÄSSA

STOCKHOLM (Direkt) Tobii har tagit ytterligare ett steg inom eyetracking för virtuell verklighet, vr, i och med att bolagets ögonstyrningsteknologi har byggts in i vr-versionen av spelet The Solus Project."Solus är det första kommersiella ...

STOCKHOLM (Direkt) Tobii har tagit ytterligare ett steg inom eyetracking för virtuell verklighet, vr, i och med att bolagets ögonstyrningsteknologi har byggts in i vr-versionen av spelet The Solus Project.

"Solus är det första kommersiella vr-spelet där vår eyetrackingfunktionalitet nu byggts in. Men i nuläget är det här en demo eftersom det inte finns några vr-headsets tillgängliga på marknaden där vår teknologi finns inbyggd", säger Tobiis informationschef Sara Hyléen till Nyhetsbyrån Direkt.

Vr-mässan Silicon Valley VR Expo (SVVR) går av stapeln på den amerikanska västkusten i San Jose 29-31 mars. Tobii är på plats för att visa upp speldemos för pc och vr. Dessa demos är i huvudsak samma som visades upp på spelutvecklingsmässan GDC för några veckor sedan, men med Solus som ett undantag.

The Solus Project är ett första-persons singelspel som utvecklats av Teotl Studios och Grip Games. Tobiis ögonstyrningsteknologi är sedan tidigare implementerad i pc-versionen. Plattformerna för vr-utgåvan är Oculus Rift and HTC Vive.

Sara Hyléen beskriver samma "hönan och ägget-utmaning" som Tobii haft att hantera när bolaget byggt upp sitt ekosystem inom pc-spel.

"Vi måste hitta bra spelutvecklingspartners som vill satsa på att utveckla spel för att visa för hårdvarutillverkarna att spelutvecklarna är med på tåget. Det måste börja i någon ända. Generellt är intresset för eyetracking inom vr jättestort och det är givetvis värdefullt för oss att kunna visa tekniksamarbeten i både hårdvara och spel", säger Sara Hyléen.

Det tekniksamarbete som åsyftas är bland annat det som offentliggjorde på årets GDC. Där visade Tobii upp demos för vr i en prototyp av ett vr-headset med inbyggd eyetracking, vilket är frukten av ett samarbete med den amerikanska spelutvecklaren Valve som också äger de digitala speldistributörsplattformarna Steam och Steam VR.

"Det är viktigt att betona att det här är ett forsknings- och utvecklingssamarbete och inte en design-win", sade Tobiis vd Henrik Eskilsson till Nyhetsbyrån Direkt i samband med GDC.

Sara Hyléen betecknar situationen som "ganska komplex" eftersom vr är en helt ny marknad som håller på att växa fram.

"Inom pc-gaming gick vi in i en befintlig marknad och har kommit en liten bit på väg. Men inom vr har branschstrukturen inte satt sig ännu. Det gör att vi måste jobba på många olika fronter samtidigt. Men också att det kan ta en del tid innan vi kan kommunicera större landvinningar", säger hon.

Angående just en design win inom vr (ett avtal med en hårdvarutillverkare) har Tobii uttrycket en ambition att ha ett avtal med en kund på plats någon gång under 2017.