NEXT GENERATION INVESTMENT BANKING

Members network
Limited Mobile Version
MYCR

Mycronic

Research note

Print

Mycronics kapitalmarknadsdag: Bolaget är inte på peak orders

Mycronic hade kapitalmarknadsdag igår, 30 november, där bolaget bjöd på lite ytterligare information om de två nya förvärven, Axxon och AEI. Aktien har rört sig svagt och mycket av marknadens fokus verkar ha legat kring FoU-kostnader inom SMT och att Mycronic inte höjde de finansiella målen, vilket vi anser bara är brus. Det vi främst tar med oss är tillväxtutsikterna för PG som enligt vår bedömning talar för fler PG-ordrar i närtid i motsats till dagens marknadsvärdering som tycks baseras på ett historiskt mönster som inte har någon bäring på dagens eller framtidens bildskärmsutveckling.

AEI-förvärvet & ADAS - inte bara självkörande bilar:
7 av de 31 elektroniksegmenten med högst väntad tillväxt är inom automotive. Bilelektronik väntas i sig själv vara en av de snabbast växande delararna av marknaden, vilket Mycronic uppmärksammade redan för snart tre år sedan. Mycronic har nu i och med förvärvet av AEI en direkt exponering mot denna trend. Idag har bilarna i snitt en kamera vilket kommer växa till två under 2020 respektive fem under 2025. Tesla är redan uppe i åtta stycken kameror. Vi har tidigare skrivit om AEI-förvärvet men vår rubrik om självkörande bilar blev i ärlighetens namn något missvisande. ADAS handlar även om körfältvarning, parkeringsassistans, vägskyltsavläsning, fotgängardetektion och förarövervakning. De halvt och helt självkörande bilarna i diverse olika grader kommer vara en viktig tillväxtdrivare för avancerad förarassistans men ADAS är som synes även mycket annat. AEI har en unik teknik för att tillverka de avancerade kameramoduler som behövs där kameralinsen har optimalt fokus över hela linjen. AEI har i och med en ledande teknik nått en stark ställning på hemmamarknaden i USA. Footprint saknas dock i de övriga billänderna; Tyskland, Japan Sydkorea och Kina. I dessa länder har emellertid Mycronic en stark ställning.
 
Stark global marknadsposition inom dispensers via Axxon
Axxon innebär inte bara att Mycronics addreserbara dispensermarknad ökar från 100 till 400 MUSD. Mycronic blir även den femte största spelaren på den globala marknaden, vilket beror på att Axxons hemmamarknad i Kina där bolaget är starkt utgör 40 procent av totalmarknaden. Efter att Mycronic i en rigorös due diligence-process tittat på 60 bolag bara i Kina och besökt 7-8 fabriker i dessa så föll valet på Axxon, vilket även var Mycronics förstaval. Vi får för övrigt känslan av att det blir fler förvärv framöver eftersom Mycronic nu har dedikerade M&A-team, ett upparbetat rådgivarnätverk och en kreditlina på 700 MSEK redo.  
 
SMT: Dispensers mångdubblar den adresserbara marknaden
SMT-aktörerna inom elektronikindustrin har det generellt tufft i att möta kraven på flexibel build-to-order-produktion och just-in-time-leveranser samtidigt som komponenterna blir fler och mindre och ska få plats på allt mindre yta. Trenderna ovan spelar dock Mycronic rätt i händerna. Detta är egentligen inte något nytt men tål att påpekas igen. Enligt en undersökning från Mentor Graphics har kunderna bara 20 procents kapacitetsutnyttjande av smt-parken. 80 procent av bolagen vet detta men känner sig helt maktlösa. Mycronic kan öka dessa SMT-kunders kapacitetsutnyttjande med 100-200 procent. Den stora volymaffären som Mycronic tog inom högvolym och konsumentelektronik i Kina för några månader sedan är ett illustrativt exempel. En ny generation PCB/panel design hade utvecklats av en underleverantör. Den förhärskande stenciltryckartekniken hade dock yield-problem och dispensing-tekniken kunde inte möta kapacitetskraven. Istället för att gå tillbaka och ändra designen som man annars ofta brukar göra kopplades Mycronic in i en framgångsrik utvärdering. Det bör finnas många fler liknande projekt. När Foxconn i en one-off-relaterad miljardaffär köpte 1500 dispensers för några år sedan var Mycronic inte med i matchen eftersom bolaget inte adresserade dispenser-marknaden. I och med Axxon är Mycronics bedömning att bolaget i dag med sin ledande teknik hade haft goda möjligheter att få en liknande affär.
 
PG är inte på peak orders 
Den stora PG-nyheten var att AMOLED sakta men säkert håller på att ta över helt och att ingen enligt Mycronic längre pratar om LCD, vilket vi bedömer är positivt då AMOLED är en mer avancerad teknik. CAGR-volymtillväxten för kritiska och topp-kritiska (Eng. top critical) fotomasker väntas uppgå till 18 respektive 62 procent under 2016-2019. Tillsammans med ett högre antal fotomasker, större fotomasker och mer avancerade fotomasker skapar denna cocktail av positiva faktorer allt längre rittider för kunderna. Vår slutsats är att de system som beställts bara mättar det kortsiktiga behovet och att tillväxten från 2018 och framåt kommer leda till en fortsatt ström av PG-beställningar.
 
Flera katalysatorer för aktien
Kapitalmarknadsdagen gav en del intressanta uppslag, uteslutande på den positiva sidan. Vi gör dock inga ändringar för tillfället utan upprepar vårt base case på 128 SEK med en uppsida på 37 procent. Då har vi bl.a. inte räknat med att jet printing och dispensing var för sig kan bli miljardaffärer för Mycronic. De största katalysatorerna i närtid utgörs dock av order på P-800 och P-10, vilka bägge hänger i luften enligt vår bedömning av kapitalmarknadsdagen och kanske främst i form av den kringutrustning som beställts från andra aktörer. Vi har räknat med dessa ordrar men vår känsla är att marknaden i stor utsträckning inte har diskonterat dessa beställningar då dagens marknadsvärdering representerar ett peak orders-tänk som enligt vårt synsätt baseras på en irrelevant historisk bild.